(50.5.5.3) Hra: Marketingový mix

4. květen 2013 | 08.00 |

Keywords: golf, a game, a player, theory of games, marketing, marketing communication, marketing mix, decision process, strategy

Úvod k této sérii našeho seriálu – komentovanému výběru z diplomové práce A. Chládka z VŠE - (číslovaného (50.5.5.x)) viz:

Konečně se dostáváme k popisu první situace popisované s pomocí teorie her:

Hra č. 1 – Meziuniverzitní veletrh studentských organizací České studentské unieVeletrh studentských organizací je pořádán na začátku března, a to na půdě Vysoké školy ekonomické v Praze. Je proto ideální příležitostí se prezentovat jak studentstvu, tak akademické obci a partnerům z řad školy a byznysu. Hra je stanovena na základě co nejreálnější předlohy a z vlastní zkušenosti autora je zaručeno, že podmínky jsou nastaveny tak, jako by se věc udála v reálném světě při ostrém průběhu veletrhu. Veletrhu se účastní 2 kluby. Náš WGC a konkurenční GNC.

Předpoklady pro tuto hru jsou následující:

·                    Každý z hráčů disponuje částkou, kterou je schopen alokovat na prezentaci v rámci veletrhu.

Tato částka je stanovena na 2000 Kč u WGC a 3000 Kč u GNC.

·                    Hráči čerpají a využívají svůj rozpočet na maximum. Není možné, že si hráč bude moct dovolit využít lepší strategii a neučiní tak.

·                    Hráči mají k dispozici soubor nástrojů marketingové komunikace, které mohou použít k vlastní prezentaci na veletrhu.

·                    Ze zkušeností vyplývá, že úspěšný den na veletrhu dokáže přilákat až 20 nových členů. Pokud by tedy prezentoval pouze jeden a jeho rozpočtové omezení mu umožňovalo použít veškeré prvky pro vlastní propagaci, získal by maximální přírůstek 20 členů. V této hře však ani jeden hráč nedosáhne na veškeré komunikační nástroje a získá tedy za předpokladu, že použije nástroj jakožto jediný, dle přírůstků přiřazených komunikačním nástrojům maximum možného, tedy plnou hodnotu. (Z tohoto vyplývá, že na získání 20 nových členů je potřeba disponovat alespoň 4 100 Kč.)

·                    Pokud hráč investuje do stejného komunikačního nástroje jako soupeř, přírůstek se dělí. Pokud se jedná o liché číslo, jeden z potenciálních členů zůstává nerozhodnut a nepřidá se k žádnému z klubů.

Nástroje marketingové komunikace jsou expertně ohodnoceny dle jejich předpokládaného vlivu na zákazníky. V tabulce je přehled těchto nástrojů.

Tabulka 1

Komunikační nástroj

Cena jeho použití

Přírůstek (členi)

Zkratka

Multimediální prezentace

300,- Kč

1

P

Interaktivní hra

500,- Kč

2

G

Tiskoviny

800,- Kč

3

T

Dárky návštěvníkům

1 000,- Kč

4

D

Najmutí hostesky

1 500,- Kč

6

H

Hráč A (WGC), který disponuje rozpočtem 2 000 Kč má na výběr z daných možností 5 strategií, které může uplatnit. Jedná se o strategie:

·                    D + G + P = 1 000 + 500 + 300 = 1 800 Kč

·                    D + T = 1 000 + 800 = 1 800 Kč

·                    H + G = 1 500 + 500 = 2 000 Kč

·                    H + P = 1 500 + 300 = 1 800 Kč

·                    T + P + G = 800 + 300 + 800 = 1 900 Kč

Hráč B (GNC) disponující 3 000 Kč, má na výběr shodou okolností také 5 různých strategií, které mu umožňuje jeho rozpočtové omezení:

·                    H + D + G = 1 500 + 1 000 + 500 = 3 000 Kč

·                    H + D + P = 1 500 + 1 000 + 300 = 2 800 Kč

·                    H + T + G = 1 500 + 800 + 500 = 2 800 Kč

·                    H + T + P = 1 500 + 800 + 300 = 2 600 Kč

·                    D + G + P + T = 1 000 + 500 + 800 + 300 = 2 600 Kč

Moje poznámka: A Chládek využil k vymezení strategií stejný postup, jaký uplatnila ve své diplomové práci H. Čepová. Jak si ukážeme v příštím pokračování, bude možné na základě toho sestavit matici výplat. Vzhledem k tomu, že se sice jedná (zatím) jen o hru dvou hráčů, ale s nekonstantním součtem a více strategiemi, nebude její řešení jednoduché.

(Pokračování)


Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 3 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře