REFORMY (72) Kontext reforem: DVOJVLÁDÍ 1

13. duben 2015 | 07.00 |

Připravoval jsem závěr shrnutí dosavadní diskuse k přípravě monografie-ročenky "Perspektivy a financování odvětví produktivních služeb - 2015" s důrazem na problematiku otvírání oken pro prokomunikování reforem, o které jde. A tu se objevil nový fenomén, který je nutné zaznamenat a který podstatným způsobem ovlivní vývoj podmínek pro prokomunikování a dopracování reforem. DVOJVLÁDÍ. Dvojvládí v tom smyslu, že snaha určitých sil (těch, které podstatným způsobem ovládly administrativu USA) dotlačit EU do zničující války s Ruskem, vyvolává štěpení politické reprezentace nejen u nás, ale v celé EU. Vše, co se bude odehrávat, bude podstatným způsobem záviset na tom, jak se toto dvojvládí bude vyvíjet. Nejdříve k problému dvojvládí, pak k tomu, co odsud vyplývá pro teorii:

Dost málo na tom, že je naše společnost rozdělena, ale začíná se rýsovat něco jako DVOJVLÁDÍ. Zatím se týká "jen" prezidentovy cesty do Moskvy. Pokud si však připomeneme, jak se kauza vyvíjela, lze se obávat, že je to spíš první vlaštovka než náhodné vybočení.

0pt;font-family:"Times New Roman","serif";mso-fareast-font-family: "Times New Roman";color:black;mso-font-kerning:16.0pt;mso-fareast-language: X-NONE;mso-bidi-font-weight:bold">Podle prvních signálů vláda byla ochotna cestu proplatit. Pak došlo k bezprecedentnímu nátlaku ze strany USA (nikoli jen velvyslance). A vláda, jednotliví její členové, pod tímto nátlakem začali měnit svá stanoviska, couvat, lavírovat. A tak došlo k tomu, co se dalo očekávat. Vznikl nápad financovat Zemanovu cestu do Moskvy z národní sbírky. Jakmile začnou být financovány aktivity, které by měl realizovat stát, z kapes občanů a dobrovolně na jedné straně, na druhé straně se vláda začíná chovat jako protektorátní, máme tu dvojvládí. A není to dobré.

Někomu se může zdát, že přeháním. To samo ovšem ještě nemusí být špatně. Někdy je dobré říci něco s nadsázkou. V tomto případě se ovšem obávám, že nepřeháním. Všimněte si okolností. Ti, kteří se nejvíce pohoršují nad tím, že "Zeman bude stát na tribuně, pod kterou jezdí tanky, které masakrují ukrajinské obyvatelstvo", se ani slovem nezmíní o tom, že velká většina obětí civilního obyvatelstva je masakrována tanky, které vyslala současní ukrajinská vláda. A vyslala je na Východ Ukrajiny jako první. Ale na použití tohoto dvojího metru jsme si už zvykli ("byli jsme zvyknuti"). Mnohem závažnější ovšem je, že ti, kteří považují Zemanovu cestu za "vyslání špatného signálu" zcela ignorují parádemarše oslavující SS na Ukrajině a v Pobaltských republikách právě v období kulatého výročí konce 2. světové války. To nelze vyložit jinak než jako snahu o totální revizi dějin. A takováto totální revize dějin, která naprosto pohrdá morálními kategoriemi a historickými fakty, nemůže mít jiný cíl než psychologickou přípravu na válku.

Opravdu se obávám (a zatím mě nikdo racionálními argumenty neuklidnil), že tlak USA na naši vrcholovou reprezentaci a podpora stále halasnějšího oslavování symbolů genocidního nacionalismu a fašismu nemá se snahou uchovat demokratické hodnoty v EU nic společného. Vyhodnocuji si to jako součást snahy USA dotlačit EU do války s Ruskem, která by byla pro EU zničující. Pokud se mýlím, budu rád. Pokud mě někdo vyvrátí mé obavy, budu mu vděčný.

Mám totiž zatím ještě dost dobou pamě. A tak vím, co kdo říkal a očekával vloni v tuto dobu či před půl rokem. Jsme svědky neustálého překračování mezí toho, co bylo považováno za přijatelné. A protože to dochází i dalším lidem (dokonce i některým politikům), budeme si muset na existenci DVOJVLÁDÍ nejen u nás, ale i v celé EU zvyknout, resp. počítat s tím, že vývoj v nejbližších měsících a možná i létech bude mít tuto podobu. Realita z tohoto hlediska bude patrně stále čitelnější.

V těchto podmínkách bude stále významnější apelovat na racionální přístup, na to, aby se ti, co mají oprávněné obavy, učili chápat, o co jde. A bude také důležité ukázat, že současné problémy nevznikly náhodně, že žijeme v období určitého přelomu a že jakkoli se problémy vyhrotily, je lze řešit. Ale o tom podrobněji příště.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 ˇ 2 ˇ 3 ˇ 4 ˇ 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář