Jaké reformy a proč (328) Kaleta: Ohlas na LK

30. prosinec 2014 | 07.00 |

Ještě jeden z ohlasů na obsah a průběh pracovní části 17. ročníku konference Lidský kapitál a investice do vzdělání se týká problematiky etiky. Reaguje na příspěvek N. Petrů a je od J. Kalety:

Chceme-li se učit etice, musíme se nejdříve naučit logice a racionální metodě. Etika není nic jiného, než logicky konzistentní chování.
Etické chování musí být teoreticky dosažitelné pro všechny zároveň. Zvolíme-li si nějaké chování za etické, musíme jej následně logicky zvážit, jestli se tak může chovat ten, koho učíme, i ten, kdo učí. Protože pokud ten, kdo něco navrhuje, to sám nedodržuje, pak je takový návrh logicky nekonzistentní a nestojí ani za mák.
Typickým příkladem je princip neagrese. Je nemorální na někoho zaútočit, tedy zahájit agresi, když ten druhý není agresivní. Je to platné? Ano, všichni můžeme zároveň neútočit, nebo dokonce současně bránit sebe nebo ostatní. Ale kdyby teoreticky bylo morální zaútočit, pak ten, kdo útočí bude "morální", ale ti, kdo se brání, nemohou tuto podmínku splnit. Agrese není univerzální, dělí lidi na agresory a obránce.
Daně jsou na tom stejně. Politikové, kteří daně určují, je sami neplatí, protože jsou naopak z daní placeni, oni jsou součástí státního rozpočtu, nikoliv příjmem do něj. Jejich daňové návrhy (kterým my občané nemůžeme říci ne) jsou tedy z objektivního hlediska krajně podezřelé.
Z tohoto hlediska mi přijde jak soukromý sektor, tak vysoká škola mnohem etičtější. V obojím jsme dobrovolně a z mé zkušenosti soukromý sektor obvykle plní závazky, ke kterým se zavázal, kdežto politici své závazky, které prezentovali ve volbách, neplní. Stejně tak mám dojem, že studenti VŠ velmi pečlivě připravují úkoly a prezentace bez zapomínání a výmluv, což jsem na nižších stupních nepozoroval.
Etický kodex je cokoliv, založené na zlatém pravidlu, nečiňme druhým to, co nechceme, aby nám ostatní činili.

(Pokračování dalším příspěvkem)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář