Jaké reformy a proč (145) Je čas začít

30. červen 2014 | 07.00 |

Začalo léto, čas prázdnin a dovolených. Ale také čas oprostit se o vyřizování každodenních povinností a trochu popřemýšlet, výsledky intelektuální aktivity pak převést do podoby textu.

K tomu přistupuje i to, že současná společenská situace by každého soudného člověka, který to ještě "nevzdal" (nečeká jen na to, že "to nějak dopadne") měla vést k hledání cesty, která vede ze slepé uličky, do které směřuje současné dění. Nenabízím cestu jednoduchou. Pojem "reformy" je zdiskreditovaný a pokud budeme o reformách uvažovat, tak o úplně jiných, než jsou ty, které jsou nám předkládány. Předpokládám však, že si každý soudný člověk uvědomuje, že nalezení cesty vpřed nespočívá jen k přihlášení se k nějaké modle, nějakému mýtu apod. Že musí být založeno na použití rozumu, být výsledkem týmové práce (či spíše dřiny), musí být podloženo rozborem dat, vyhodnocením toho, proč se to doposud nedaří apod.

A mělo by mít ještě jeden rozměr. Nemůže být výsledkem jen úzkého okruhu těch, co se rádi nazývají "odborníci na něco", kterým však mnohdy unikají významné společenské kontexty. Proto každý, kdo se nebojí používat svůj rozum, přesto, že působí v jiné odborné či praktické oblasti, je vítaným účastníkem hledání a promýšlení cesty ze slepé uličky.

Proto jsem před několika dny opublikoval následující text:

Následující materiál zveřejňuji pro potřeby těch, kteří se budou aktivně účastnit naši podzimní konference, aby měli po ruce všechny důležité informace:

- Prvním důležitým krokem letošního (již 17.) ročníku konference Lidský kapitál a investice do vzdělání bude zveřejnění tezí jednotlivých účastníků 31.8.2014. K tomu podrobně viz:

http://radimvalencik.pise.cz/1321-jake-reformy-a-proc-107-vystupy-z-konference.html

Zde jsou uvedeny všechny důležité termíny a nastíněn obsah odborné monografie, která bude na základě jednání a výsledků konference připravena.

Poznámka: Doporučuji se podívat, protože jde jsou popsány čtyři výstupy: Úvodní teze, hlavní příspěvek, reakce na výsledky konference, odborná monografie, která bude z výsledků konference sestavena.

- Podrobnější informace o konferenci jsou uveřejněny zde:

http://radimvalencik.pise.cz/1306-jake-reformy-a-proc-98-konference-lk.html

- Zde jsou informace o všech čtyř konferencích, které proběhnou v roce 2014-2017:

http://radimvalencik.pise.cz/1204-jake-reformy-a-proc-63-konference-lk-2014.html

- Pokud bude mít někdo zájem podívat se na shrnutí toho, co bylo při přípravě konference diskutováno a k jakým posunům došlo, pak mu doporučuji ještě tyto články:

http://radimvalencik.pise.cz/1324-jake-reformy-a-proc-108-nove-ad-1-tema.html

http://radimvalencik.pise.cz/1325-jake-reformy-a-proc-109-nove-ad-2-tema.html

http://radimvalencik.pise.cz/1326-jake-reformy-a-proc-110-nove-ad-3-tema.html

http://radimvalencik.pise.cz/1333-jake-reformy-a-proc-111-nove-ad-4-tema.html

http://radimvalencik.pise.cz/1334-jake-reformy-a-proc-112-nove-ad-5-tema.html

http://radimvalencik.pise.cz/1335-jake-reformy-a-proc-113-nove-ad-6-tema.html

Viz: http://radimvalencik.pise.cz/1387-jake-reformy-a-proc-132-konference-1-krok.html

Jsou v něm odkazy na všechny nejdůležitější materiály týkající se přípravy pracovní části podzimní konference a celého seriálu čtyř navazujících konferencí orientovaných na přípravu a prokomunikování komplexního programu reforem umožňujících posílit roli odvětví produktivní spotřeby. (A tím i otevřít cestu k řešení současných problémů, které vznikají v důsledku pokračování nyní již i krátkodobě neudržitelného setrvačného růstu a setrvačného vývoje, který narazil na přirozené a nepřekonatelné bariéry.)

Byl bych velmi rád, pokud by se mi během prázdninového období, resp. období dovolených, podařilo pokročit v "prokomunikování" (a na základě toho i rozvinutí, doplnění, upřesnění, příp. přehodnocení) základního konceptu, tj. následujícího:

1. Nejobecnější příčinou současných problémů je to, že doposud nedošlo k přeorientaci stávajícího setrvačného vývoje směrem ke společnosti produktivních služeb, tj. společnosti, těžištěm ekonomiky které jsou produktivní služby spojené a nabýváním, uchováním a uplatněním lidského kapitálu.

Témata:

- Vymezení společnosti produktivních služeb v kontrastu ke stávajícímu typu ekonomického růstu a společenského vývoje.

- Zdůvodnění, proč je pojem "společnost produktivních služeb" přesnější než pojmy "vzdělanostní společnost", "znalostní ekonomika" apod.

- Srovnání zrodu společnosti produktivních služeb s průmyslovou revolucí.

Oponentura základního tvrzení a jednotlivých témat

2. Ekonomický růst může být současně exponenciálně dynamický a trvale udržitelný, resp. dokonce musí být exponenciálně dynamický, aby byl trvale udržitelný. Základem tohoto typu růstu jsou produktivní služby, které mají efekty znázorněné následujícím obrázkem:


Témata:

- Identifikace a katalogizace všech možností spojených s a) rychlejším profesním startem, b) zvýšením výkonnosti, c) prodloužením zenitu profesní dráhy, d) prodloužením horizontu produktivního uplatnění (v oblasti vzdělávání, péče o zdraví, výchovy, rekreačních a relaxačních aktivit, péče o rodinu, v oblasti kultury apod.

- Komplementarita uplatnění osob různého věku při vhodně volené dráze profesního uplatnění a vhodných formách týmové práce.

- Rozvoj inovačních schopností, zvyšování dynamiky inovací umožňujících "odpoutávat ekonomický růst od závislosti na omezenosti některých přírodních zdrojů.

Oponentura základního tvrzení a jednotlivých témat

3. Rozhodující podmínkou přechodu k ekonomice produktivních služeb je zainteresovanost subjektů působících v oblasti produktivních služeb spojených s nabýváním, uchováním a uplatněním lidského kapitálu; vytvoření zpětných vazeb mezi efekty produktivních služeb a financováním těchto subjektů, může podstatným způsobem přispět k vyšší dynamice ekonomického růstu, pozitivním změnám jeho charakteru a zvýšení kvality života lidí.

Témata:

- Identifikace a katalogizace všech oblastí, v nichž se již nyní ekonomické efekty, které vznikají v oblasti produktivních služeb, vracejí těm ekonomickým subjektům, které se o ně zasloužily.

- Identifikace a katalogizace všech oblastí, v nichž je žádoucí či nezbytné příslušné zpětné vazby vytvořit.

- Navržení mechanismů, podmínek či pravidel, jejichž uplatnění či zavedení by příslušné zpětné vazby vytvořilo.

- Zdůvodnění toho, proč bez vytvoření zpětných vazeb vznikají bariéry zrodu ekonomiky založené na produktivních službách.

Oponentura základního tvrzení a jednotlivých témat

4. K prosazení nové ekonomiky, tj. ekonomiky produktivních služeb, je nutný komplex vzájemně provázaných reforem v odvětvích sociálního investování a sociálního pojištění (zejména vzdělání, péče o zdraví a penzijního pojištění).

Témata:

- Problematika financování vzdělání, zejména vysokoškolského z hlediska dlouhodobé uplatnitelnosti absolventů.

- Problematika financování zdravotní péče, zejména z hlediska prodloužení zenitu a horizontu produktivního uplatnění.

- Optimalizace penzijního systému z hlediska identifikace a zpětné alokace ekonomických efektů vznikajících působením produktivních služeb (tj. řešení otázky, jak musí být penzijní systém postaven, aby se v něm do nejvíce projevily efekty produktivních služeb).

- Identifikování a katalogizace vzájemné podmíněnosti reforem v jednotlivých odvětvích sociálního investování a sociálního pojištění.

- Reformy v dalších oblastech produktivních služeb.

Oponentura základního tvrzení a jednotlivých témat

5. Neschopnost vytvořit si realistickou představu o možnosti exponenciálně dynamického trvale udržitelného růstu je gnoseologickou příčinou vzniku a šíření představ o katastrofickém či silovém řešení problémů spojených s existencí nepřekonatelných bariér růstu (formou reglementace spotřeby, omezení počtu obyvatelstva apod.). Tyto představy následně zvyšují intenzitu pozičního investování, jehož důsledkem je ekonomická segregace a oslabování institucionálního systému společnosti působením struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad. Návazně pak dochází k deformování reforem v oblastech systémů sociálního investování a sociálního pojištění, zneužívání jejich objektivní nezbytnosti k aktivitám poškozujícím společnost.

Témata:

- Popis projevů katastrofického či silového řešení současných problémů.

- Vymezení a modelování pozičního investování, návazně pak jeho důsledků s využitím teorie her.

- Identifikování a katalogizace forem deformování a zneužívání reforem.

- Popis a modelování působení struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad s využitím teorie her.

- Neschopnost vytvořit se reálnou představu o možnosti exponenciálně dynamického a současně trvale udržitelného rozvoje jako "spouštěcí" mechanismus eskalace pozičního investování a jeho přerůstání ve vznik a rozrůstání se struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad.

Oponentura základního tvrzení a jednotlivých témat

6. Hrozby a příležitosti, které vytváří současná doba v jednotlivých zemích, umožňují spolu s využitím teorie otevřít cestu k prosazení koncepčních komplexních reforem v oblastech sociálního investování a sociálního pojištění. K analýze bariér, které vznikají mezi teoretickým řešením a jejich uplatněním v praxi, je možné i nutné využít teorii her, zejména při analýze pozičního investování a při analýze působení struktur založených na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad.

Témata:

- Analýza reality z hlediska hrozeb i příležitostí souvisejících s nutností a možností komplexních reforem v oblasti sociálního investování a sociálního pojištění.

- Možnost aplikace teorie her k analýze společenského dění z hlediska prosazení reforem v oblastech produktivních služeb – vyhodnocení zkušeností a doporučení.

- Reflexe problémů medializace výsledků přípravy a průběhu čtyř navazujících konferencí.

Oponentura základního tvrzení a jednotlivých témat

K tomu otázky (velmi uvítám reakce na ně):

1. Jaké téma navrhujete doplnit?

2. Které téma se vám zdá zbytečné, nesrozumitelně či špatně formulované?

Zdroj: http://radimvalencik.pise.cz/967-jake-reformy-a-proc-2.html

Otevírám tedy prázdninovou burzu pracovních verzí úvodních tezí. V tuto chvíli mám první tři příspěvky od kolegů. Počítám, že po zveřejnění určitého počtu příspěvků (na přelomu první a druhé poloviny července) provedu určité vyhodnocení toho, kam se téma posunulo. Jsem vděčný každému, kdo k diskusi přispěje. Stačí i pár poznámek.

Podněty a příspěvky lze napsat formou komentáře k tomuto nebo dalším článkům na mém blogu, na Facebooku, nebo mně zaslat na můj mail vylencik@seznam.cz

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 5 (6x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře