Učebnice ekonomie produktivní spotřeby/13

25. prosinec 2025 | 00.01 |
blog › 
Učebnice ekonomie produktivní spotřeby/13

Učebnice ekonomie produktivní spotřeby/13

Z určitých důvodů daných některými taktickými aspekty prezentace teoretických výsledků využitelných při orientaci v současné turbulentní době uveřejňuji ještě před koncem roku na pokračování pracovní verzi konceptu učebnice ekonomie produktivní spotřeby.

Experimentální mikroučebnice nové ekonomie:

Ekonomie produktivní spotřeby – část 13.

Odlišné vidění neutrality pozičního investování hráči – příčiny vzniku a cesty řešení konfliktů

a) Dvě cesty promítnutí představy hráčů o budoucím vývoji do aktuálního rozhodování

Nejdříve upřesním definování nástrojů analýzy pozičního investování a ukážeme dvě cesty, kterými je lze modelovat.

Skutečnost (tj. to, že to tak ve skutečnosti je), že velmi často a někdy i podstatným způsobem promítá hráč představu budoucího vývoje do současného rozhodování o rozdělení příjmu (v obecnějším případě do rozhodování o volbě své strategie v případě, že se může či musí zúčastnit určité společné akce), je nepopiratelná, nepřehlédnutelná a významná. Existují dvě cesty, jak to vyjádřit ve standardních úlohách rozdělení výnosů ze společné akce:

- Cesta vycházející z předpokladu, že existuje množina vzájemně přijatelných rozdělení, která je podmnožinou množiny S, a řešení musí patřit do této množiny.

- Cesta kompozitní finální výplaty, která zohledňuje skutečnost, že to, co jeden či druhý hráč z rozdělení výnosů získá, má vliv i na ocenění výnosu druhým hráčem.

a1) Cesta vycházející z předpokladu existence množiny vzájemně přijatelných rozdělení:

Předpokládejme, že vznikla situace, kdy ne každé rozdělení, které splňuje podmínky individuální racionality, kolektivní racionality a dosažitelnosti, je z určitých důvodů (pro které bude nutné dát silnou intepretaci), přijatelné pro oba hráče, tj.: Sa ⸦ S,kde Saje množina vzájemně přijatelných rozdělení. V intencích výše uvedené lze rozlišit: SaX množinu přijatelných rozdělení pro hráče X, SaY množinu přijatelných rozdělení pro hráče Y. Platí SaXSaYSa, tj. množina společně přijatelných rozdělení je průnikem množin přijatelných rozdělení každého z hráčů Řešení příslušné úlohy, tj. rozdělení výplat, pak kromě již zmíněných předpokladů individuální racionality, kolektivní racionality a dosažitelnosti musí splňovat podmínku přijatelnosti, kterou lze jednoduše formulovat takto: (x, y) 󠇪Sa. Pokud má množina Sa podobu takového vztahu mezi výplatami dvou hráčů, při kterém přírůstek výplaty jednoho z hráčů (Δx) musí být kompenzován jednoznačně daným přírůstkem výplaty druhého hráče (Δx), můžeme hovořit o funkci přijatelných řešení (y=a(x)) a jejím průběhu. Ve zjednodušeném případu (který je vhodný pro grafické vyjádření i při slovním popisu různých situací) lze hovořit o linii přijatelných řešení a jejím sklonu: y = xa + a.x, kde konstanta xaurčuje polohu linie, koeficient a její sklon. Protože hráči mohou vidět linii přijatelnosti odlišně, můžeme uvažovat:

y = xax + ax.x (1.1) linie přijatelnosti, jak ji vidí hráč X

y = xay + ay.x (1.2) linie přijatelnosti, jak ji vidí hráč X

Příčinou odlišného vidění není nižší úroveň racionality, ale odlišná (informovanost o budoucím vývoji (která z pochopitelných důvodů nikdy nemůže být dokonalá). Vedou k tomu i následující důvody:

- Vždy je metodologicky vhodnější předpokládat dokonalou racionalitu (což je jednodušší případ) a pak porovnáním s realitou identifikovat "biasy" (tj. prvky jejího selhání).

- Zatímco dokonalé zpracování dostupných dat je nejen hypoteticky, ale i prakticky možné, plná znalost všeho (včetně budoucího vývoje) není ani hypoteticky představitelná (a je logicky rozporná).

- Různá informovanost je bezprostředně spojena s asymetrií informací, s náklady na jejich získávání a s tím, že právě investování do vzniku asymetrie informací je jednou z významných forem pozičního investování (kterému dokáže racionální hráč za určitých podmínek čelit).

- Pokud předpokládáme roli arbitra, tak v případě, že je sám nositelem dostatečné míryracionality, může tento arbitr na racionální přístup zúčastněných hráčů apelovat.

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář