Vize, jakou potřebujeme/1458
Do seriálu k pěstování vize vkládám přínosný a velmi čtivý příspěvek Ladislava Zelinky, jehož dříve uveřejněné články v tomto seriálu vždy zaujaly. Toto příspěvek přednesený na 28. ročníku mezinárodní vědecké konference LIDSKÝ KAPITÁL A INVESTICE DO VZDĚLÁNĺ 2025: Předpoklady a cesty k pozitivním změnám, viz: https://www.vsfs.cz/lidskykapital
Předpoklady a cesty k pozitivním změnám z hlediska výrobních sil a výrobních vztahů – část III.
Ladislav Zelinka
Z praktického hlediska je to však horší. Každý pokus o podobnou změnu je od samého počátku stigmatizován podezřením, že jde o nežádoucí sociální inženýrství, ne-li přímo o marxistickou revoluci, která je (alespoň podle dnešní módy i legislativy) výslovně zavrženíhodná.
Pozn.: marxistická revoluce není produktem nějaké prvoplánové krvežíznivosti jejích autorů, nýbrž důsledkem logické úvahy, vycházející z předpokladu, že při přechodu z bloku individualistických společensko-ekonomických formací do bloku formací kolektivistických nelze použít stejných mechanismů, jako při přechodu mezi formacemi v rámci jednoho bloku. Tedy z té výhody, že při přechodu ze staré formace do nové formace jsou již k dispozici nové vztahy, jež se vyvinuly ještě ve formaci dožívající, a na nich se dá postavit nové uspořádání.
Je-li tomu tak (nemáme-li nové vztahy "předpolotovarovány"), pak při přechodu z bloku do bloku je nutno použít sílu, staré vztahy rozbít a za pochodu vytvořit nové. V 19. století se to tak jevit mohlo; ve století jednadvacátém ale vidíme, že zárodky vztahů pro kolektivistický blok formací se přesto v lůně staré formace vyvinuly a vyvíjejí. Tím je potřeba klasické marxisticko-anarchistické revoluce zpochybněna, resp. její podoba může být daleko jiná. Z toho pak rezultuje naléhavá potřeba dopracovat marxistické učení v jeho třetí části o revidovanou koncepci onoho přechodu (revoluce) a hlavně o použitelnou koncepci nového společenského uspořádání (zjednodušeně o použitelnou politickou ekonomii socialismu).[1]
Ale co tedy dělat s tímto fantem? Má běžný člověk, který neaspiruje na světovládu a na mesianistické spasení lidstva, nějakou rozumnou formu svého jednání/chování? Rád bych doufal, že ano.
V "makro" rovině by kupř. mohlo jít o vyjádření podpory mírovým snahám, přinejmenším ve vztahu ke zbraním hromadného ničení. A také o podporu de-globalizace - nikoli z důvodu stesku po minulosti, nýbrž s ohledem na zajištění potravinové a zdravotní bezpečnosti, racionální ochranu životního prostředí atp.
V "mikro" rovině pak může jít o hledání a nalézání dílčích vědecko-technických i společensko-vědních řešení, jež pomohou lidstvu ve zvládání jeho každodenního boje o přežití a rozšířenou reprodukci. Neboť mezi oním "makro" a "mikro" fungují zcela neopominutelné vztahy tzv. zprostředkování, protože celospolečenský pohyb se neděje jinak, než tak, že je zprostředkován nespočetnými pohyby dílčími, jdoucími až na úroveň individuální.[2] A samozřejmě se tak děje v příslušných rámcích, o kterých jsem tu celou dobu mluvil.
A k tomu ostatně má napomoci i tato konference s mottem "Předpoklady a cesty k pozitivním změnám".
[1] Poznámka editora: V Předmluvě ke kritice politické ekonomie (1859) uvádí: "Na jistém stupni svého vývoje se materiální výrobní síly společnosti dostávají do rozporu s existujícími výrobními vztahy, nebo — co je jen právní výraz toho — s vlastnickými vztahy, v jejichž rámci se dosud pohybovaly. Z vývojových forem výrobních sil se tyto vztahy proměňují v jejich pouta. Nastává pak epocha sociální revoluce. Se změnou hospodářské základny převrací se pomaleji nebe rychleji celá ohromná nadstavba."(Celé viz https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1859/Ke_kritice/predmluva.htm ). (Významný je i širší, asi třístránkový, kontext.) K. Marx zde nikde, ani v širších souvislostech, neupozorňuje na to, že by logika přechodu ke komunistické společnosti měla být odlišná. Současně dlužno upozornit na to, že v jeho díle převažuje odlišný pohled – napřed dojde k dobytí politické moci (zásadní změně v oblasti nadstavby) a teprve v takto vytvořených podmínkách bude možné realizovat změny vlastnických vztahů vyúsťující v reálné zespolečenštění, přičemž bude převzata technologická základna, kterou vytvořil předcházející dějinný převrat – průmyslová revoluce, která v jeho interpretaci splývá s revolucí průmyslovou (viz zejména část 7. XXIV kapitoly Kapitálu I).
V Předmluvě ke kritice politické ekonomie je cesta k nové společnosti v Marxově pojetí spíše obdobná průmyslové revoluci.
To, že K. Marx dával přednost pohledu považujícímu za rozhodující moment dobytí politické moci a následné zespolečenštění výrobních prostředků není dáno jen "revoluční netrpělivostí", ale i tím, že i při výjimečné invenčnosti svého myšlení si v té době mohl stěží představit další ekonomický sektor, který by na bází průmyslu mohl vrůst do ekonomiky podobně jako sektor průmyslu vrostl do ekonomiky založené na zemědělství, radikálním způsobem přispěl nejen ke zvýšení produktivity práce v oblasti zemědělství jakožto výrobního faktoru, ale i ke zvýšení produktivity půdy. Ostatně – dodnes převažuje setrvačné vidění společenského vývoje a většina těch, kteří uvažují o perspektivně a směřování globální lidské pospolitosti si možnost vzniku takového sektoru nedovede představit. Od P. Massona a jeho Postkapitalismu, který z připomenutí Marxových Rukopisů "Grundrisse" vyrobil bestseller obsahující silné a kvalifikované odborné poselství, až po K. Schwaba, který v důsledku setrvačného vidění reality nabídl perspektivu restrikcí se skrytě genocidními prvky. V této souvislosti je nutné připomenout i fenomenální týmové dílo R. Richty a jeho kolektivu, které rovněž vychází z Marxových Rukopisů "Grundrisse", vydané pod názvem Civilizace na rozcestí (1965). To obsahem přesahuje i P. Massona. Bylo přeloženo do mnoha jazyků, zaujalo např. i Galbreitha.
Asi není potřeba se příliš divit, že "majitelé funkcí" (od přerozdělovacích, např. řezníků při nedostatku masa, hospodářských disponujících např. kapacitami ke stavbě haciend svých či někoho druhého, nádherný příklad byl dán v kauze "Zapadlo" – "laické testování škodovek" atd.) neměli zájem při budování své ideologie potřebné k tomu, aby se stali plnohodnotnými vlastníky, sledovat logiku dějin. Tato část Marxovy teorie je nejen nezajímala, ale cítili, že by jim mohla být nepříjemná a nebezpečná. Proto jim stačilo redukovat Marxův odkaz na to, že znárodněním skončily dějiny (ve Fukuaymově smyslu), protože bylo zlikvidováno vykořisťování. To, že další vývoj půjde cestou srovnatelnou s průmyslovou revolucí je (a jejich ideology) ani nenapadlo ani napadnout nechtělo.
Na druhé straně je nutné ocenit obrovský étos Marxových myšlenek, v nichž je vylíčena s oporou vědy představa cesty k lepší budoucnosti. Ta brzdila rozklad systému a umožnila překonávat řadu kritických období. Ne bez zajímavosti je, že nejrychleji proces vzniku "nové třídy" probíhal v těch sovětských republikách, ve kterých se uchovalo nejvíce feudálních prvků. Nejpomaleji probíhalo u nás a možná v NDR. Samostatnou otázkou pak je, jak se podařilo či daří vyjít z této slepé uličky Číně (ČLR), která s úspěchem přesahujícím Mičurinovo snění zkřížila marxismus s konfuciánstvím.
[2] Poznámka editora: To je cesta velmi blízká řešení založenému na vynucujících se Nashových rovnováhách, o kterých bude řeč dále. V intencích Hurwicze, ale na bázi ekonomie produktivní spotřeby (na bázi neoklasické ekonomie ho není možné identifikovat a založit na něm příslušné mechanismy). Toto řešení vychází ze zásadního rozdílu mezi ekonomickou efektivností systémů, v nichž působí poziční investování a v nichž poziční investování nepůsobí. Tento rozdíl v ekonomické efektivnosti je dán především schopností systémů, v nichž poziční investování nepůsobí, kaskádově generovat investiční příležitosti (Baťa, Čuba).
A k tomu trochu inspirující přírody:
Začala nejnepříjmnější část roku. Příchod zimy "po česku", málo slunce, krátký den, zlatá barva podzimu se vytratila. Na tuto dobu jsem si připravil komentovanou sérii fotografií z letního putování po Černé Hoře. Je krásná, ale dost drahá. Rozhodně však doporučuji.
Hned po příjezdu do hotelu v obci Čanj. Tak jako všude v Černé Hoře je to tu "přehotelováno", komunikace úzké a přetížené.
Sotva jsme zvládli formality a povečeřeli, už se stmívá.
Hned druhý den vyrážíme na první túru po pobřeží z Gerany do Ulcinu. Krásný druh narcisu hned na začátku cesty v písku na pláži.
Typické pobřeží v Černé Hoře.