(71.244) Hra: Co přinesl 30.1.2014 – Superaf. 232

3. únor 2014 | 06.30 |


První zprávou čtvrtku 30.1.2014, hned o něco víc než hodinu po půlnoci, uveřejněnou na Novinky.cz byla tato:

Dva poslanci norského parlamentu ve středu oznámili, že společně navrhli na udělení Nobelovy ceny za mír za rok 2014 Edwarda Snowdena, bývalého externího spolupracovníka americké Národní bezpečnostní agentury. Ten odhalil, že USA ilegálně sledovaly komunikaci zahraničních politiků i miliónů obyčejných lidí. "Snowden přispěl k odhalení extrémní úrovně sledování ze strany národů proti jiným národům a občanům. Veřejná diskuse a politické změny po jeho odhaleních přispěly ke stabilnějšímu a mírovějšímu světovému pořádku," uvedli socialističtí poslanci Baard Vegard Solhjell, bývalý ministr školství a životního prostředí, a Snorre Valen. Nominace na prestižní ocenění znamená však jen to, že Snowdenovo jméno bude spolu s jinými zvažovat Nobelův výbor jmenovaný norským parlamentem. Pětičlenný výbor jména nominovaných zásadně nezveřejňuje, někdy je však oznámí navrhovatelé – jednotlivci nebo instituce. Nejvyšší šéf výzvědných služeb USA James Clapper chce, aby Snowden vrátil dosud nezveřejněné tajné dokumenty. Clapper ve výboru Senátu pro kontrolu tajných služeb prohlásil, že zveřejnění postupů NSA způsobilo "hluboké škody".

Viz: http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/326057-snowdena-navrhli-norove-na-nobelovu-cenu-za-mir.html

Globální špiclování slouží k dosazování zkorumpovaných garnitur zkorumpovanými garniturami - a to je hlavní problém současného světa (tak fungují struktury založené na vzájemném krytí porušování obecně přijatých zásad v interakci se zpravodajskými strukturami). Organizovaný zločin pak vzlíná zdola po vláknech zpravodajských služeb až do centrál a podřizuje si centra státní moci.

Určité rozpaky vyvolává další zpráva z 30.1.2014:

Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová-Tominová počítá se zrušením 2. pilíře důchodové reformy a jeho sloučením s penzijním spořením k 1. lednu 2016. K tomuto datu by lidé už nemohli posílat část odvodů na penze do tohoto pilíře.

Peníze, které do něj vložili ze svého, by se převedly do systému penzijního připojištění. Příslušný zákon předloží ministryně v co nejkratší době. Perspektiva je, že k 1. 1. 2016 by už nemělo být umožněno přispívat do druhého pilíře. První věc odborné skupiny je rozhodnout, co se stane s penězi lidí, kteří už tam naspořili, protože naším zájmem rozhodně není někoho poškodit," řekla ministryně. Počítá s novou penzijní reformou. Zavedení druhého pilíře penzijní reformy prosadil kabinet Petra Nečase. Ten, kdo se rozhodl pro druhý pilíř, nemusel část povinných odvodů (tři procenta z nynějších 28 procent ze mzdy) posílat do státního průběžného systému, ale do penzijního fondu na svůj individuální účet. Podmínkou však je, že si přidá další dvě procenta "ze svého". Lidé, kterým bylo na začátku reformy (k 1. lednu 2013) více než 35 let, se mohli rozhodnout ke vstupu do systému jen do poloviny roku 2013. Ostatní zájemci mohou vstoupit do druhého pilíře vždy nejpozději do konce roku, v němž dosáhnou 35 let věku. Vstup je sice dobrovolný, ale kdo se pro něj rozhodne, nemůže ze systému vystoupit. Zájem o tento systém byl ovšem minimální. Ve druhém pilíři spořilo na penzi ke konci loňského prosince necelých 84 tisíc lidí. Penzijní společnosti přitom původně očekávaly, že do druhého pilíře vstoupí za první půlrok asi půl miliónu lidí. Kromě toho se na tento systém snesla vlna kritiky. Vytýkala se mu nejen ekonomická neefektivnost, ale také nulové garance, že se systém nebude v průběhu měnit, žádné záruky, že nedojde k vytunelování fondu a člověk nepřijde o své úspory.  Vadilo také neprůhledné zhodnocování peněz. Sociální demokracie dlouhodobě avizovala, že chce druhý pilíř zrušit.

Viz: http://www.novinky.cz/domaci/326167-druhy-pilir-necasovy-vlady-novy-kabinet-zrusi-za-dva-roky.html

Lze z ní sice obtížně vyčíst konkrétní záměry, ale vzniká několik otázek:

1. Proč až k 1.1.2016 (tj. za dva roky), když by nesmyslný tzv. druhý pilíř, jehož existence destabilizuje první pilíř, bylo možné zrušit (např. formou transformace na třetí pilíř) mnohem dříve?

2. Proč se okamžitě nepřijme velmi jednoduchý zákon, kterým by se okamžitě zastavil vstup nových účastníků do tzv. druhého pilíře? (Zde nehrozí žádné porušení pravidel a ani by vůči tomu patrně nebyl žádný odpor, zabránilo by se tím ovšem případnému spekulativnímu chování.)

3. A když už si Sobotkova vláda dává načas (prodlužuje období oslabování prvního pilíře a otevírá prostor pro různé možnosti spekulativního chování), tak proč alespoň nedeklaruje, že změnu v oblasti druhého pilíře spojí s přechodem na plně zásluhový první pilíř (což by transformaci druhého pilíře udělalo velmi jednoduchou a naprosto korektní)?

Je možné, že Sobotkova vláda má vše dobře promyšlené. Ale je též možné, že se brzy projeví limity její kompetentnosti a dostane se pod tlak nejrůznějších lobby, které v dané oblasti působí.

O tom, že v oblasti penzijního systému i dalších oblastech lze provést změny k lepšímu (formou kvalifikovaných reforem) v pořadu Hydepark na ČT 24 velmi kvalifikovaně hovořil J. Vostatek. Doporučuji si prohlédnout celý záznam (byla to jedna z nejpozitivnějších událostí 30.1.2914):

http://www.ceskatelevize.cz/specialy/hydepark/30.1.2014/

(Pokračování)

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře